1. Bölüm
Kur’an korunmuştur ama hadisler böyle değildir. Avamda mevzu hadislerin çoğalışıyla ahkam ifade eden hadisler bile insanlar arasında şüpheli hale gelmiştir. İlim erbabı bunları ayırt ettiler. (iki hadis naklediyor ikisinde de rasülün giysisinden giyerek beni o gönderdi istediğimi yaparım diyen iki insan yer alır. İkisinde de canlı bulursan öldür, ölü bulursan yak diyor. İkisinde de yılan tarafından öldürülen şahıs yakılıyor). Suyuti der ki mevzu hadisi rivayet yalnız onu belli etmek içindir.
2. Bölüm
Kişi bilmediği halde tesadüfen sahih hadis rivayet etse bile günahkardır.
3. Bölüm
4. Bölüm
Zayıf raviyi bilene susmak günahtır ve hakkında konuşmak gıybet değildir.
5. Bölüm
(kıssacıların ve halk vaizlerinin kendilerinden rivayet ettikleri yalan hadisleri duyan imamlardan olaylarla kıssacı vaizlerin kimi yalanlarından bahsedilmiştir. Amaç para ve şunları bir coşturayımdır)
6. Bölüm
7. Bölüm
Zeynuddin ıraki der ki; kassasların felaketlerinden biri halkın anlamayacağı şeyleri hikaye edip itikatlarını sarsmak olmuştur. Doğru hikayelerde böyle iken yalanda durum ne olur? (kassasların cehaleti ve selefin onlara karşı sert tavrı anlatılmış)
UYDURMA HADİSLERİ BİLDİREN GENEL KAİDELER
İbn kayyıma senedine bakmadan hadisin uydurma olduğu anlaşılabilir mi diye sorulmuş o da bu ihtisas sahibi insanların yapabileceği bir iştir demiştir. (aliyyülkarinin senedine bakmadan mevzu olduğu anlaşılan diye verdiği hadislerde genelde bir rakam verme ve bu rakamların büyük olduğu müşahede edilmiştir)
Rasulullahın ağzına yakışmayacak derecede mübalağalı sözler
Akıl ve duyuların kabul etmeyeceği hadisler (patlıcan,mercimek hadisi, konuşurken aksıranın doğru sözlü olması vs)
Hadis metni kusurlu olanlar
Rivayetin açıkça bilinen bir sünnete muhalif olması (adı Muhammed olanlar cehenneme girmez)
Rasulün aşikaren yaptığı bir şeyi ashabın gizleyip ittifaken yapmamaları (hz ali hakkındaki meşhur hadis)
Hadisin batıl bir söz olması (samanyolunun arşın altındaki yılanın terinden hasıl oluşu)
Rivayetin rasul ve ashab sözüne benzememesi (güzele bakmak ibadettir, burun kılı cüzamı önler)
Hadiste tarihin bulunması. (muharremde ay tutulursa…)
Tababetle ilgili olan hadisler(keşkül beli kuvvetlendirir)
Akıl hakkındaki rivayetler (Allah aklı yarattığı zaman…)
Hızır ve hayatından bahseden rivayetler
Hadisin batıllığına doğru delillerin şehadet etmesi
Hadisin kur’anın serahatine uygun olmaması (dünyanın ömrü 7 bin yıldır…)
Ravisinde galat olan hadisler
Gece ve gündüzlere tahsis edilen bazı nafile namazlar hakkındaki rivayetler
Hadisin lafzındaki rekabet ve kulağın onu kabul etmeyip, zevki selimin çirkin görmesi
Habeşlileri ve sudanlıları yeren hadisler (zencilerden sakının, çirkin yaratıklardır…)
Batıl oluşuna dair karinelerin bulunması(hayber hakkından cizyenin kaldırıldığı hadisi gibi rivayette rasul zamanında olmayan şeyler vs vs vardır)
Güvercin, tavuk yetiştirme hakkındaki rivayetler sahih değildir
Çocukları yeren, gelecekten tarih belirterek haber veren rivayetler uydurmadır
Aşure günü oruç tutma hariç o gün hakkındaki rivayetler uydurmadır.
Kur’an surelerinin faziletlerinden bahseden rivayetler uydurmadır.
Hazırlayan: Şükrü Atsızelti
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder