İzutsu Kitabın başlığı olan Kuranda tanrı ve insan özelinde
Kuranın semantiğine yönelik bir araştırma yapmış.Tanrı ve İnsan arasındaki özel
ilişkiyi merkeze alarak birtakım terimlerinde semantiğini kimini yüzeysel kimini
de ayrıntılı olarak incelemiş.
Kitabı bölümler halinde inceleyecek olursak ilk bölümde
Semantik ve Kuran başlığı altında izleyeceği metodu ve genel hatlarıyla Arap
weltanschauung'unu ve Kurani weltanschauung'un[1](dünya
görüşü) altyapısını incelemeye,değerlendirmeye alıyor.Özellikle yine bu kısımda
değindiği kelimenin temel anlamı ve ilişkisel anlamı bir kelimenin nerede,ne
anlama geldiğini hangi mahiyette kullanıldığını ""kitab" örneği
üzerinden açıklanıyor.Kitapta kelimelerin semantik yapısı açıklanırken
tablolardan bolca faydalanılıyor.
A:En yalın ve basit anlamıyla kitab'ın temel manasını
gösteren sıradan bağlamında kitâb kelimesi
B:Aynı kitâb kelimesinin Kurana özgü vahyin semantik
alanındaki yeri[2]
İslam'la ilgili şu temel gerçeği unutmamamız
gerekmektedir:bizzat Kuranın dini öğretisine göre gerçek inanç ya da iman'a
sahip olmanın asli şartlarından biri yahut daha doğrusu,tam da ilk adımı,
insanın, etrafında gözlemlediği zahiren hayli sıradan ve alelade olan doğal
olguları basit doğal olgular olarak değil, bilakis Allah'ın ona yönelik
inayetinin birçok tezahürü, yani Kuran terminolojisinde,Allah'ın ayetleri olarak
görmeyi ve bunlar için O'na şükretmeyi öğrenmesinin elzem olduğudur.
Ardından "odak kelime" kavramı devreye
giriyor.Odak kelime ile daha geniş kelime hazinesi alanı içerisindeki nispeten bağımsız
ve ayrı bir kavramsal sahayı, yani bizim terminolojimizde 'semantik alan'ı
işaret eden ve onun sınırlarını çizen bilhassa önemli bir anahtar kelimeyi
kastediyorum.Dolayısıyla bir odak kelime Aristocu anlamda bir
"arche"dir.
İman etrafında Kümelenen bu anahtar kelimeler ya pozitif(P)
yada negatif(N) mahiyettedir.Böylece bir grup önemli kelime,yani anahtar
kelimeler,tüm grubu temsil eden ve birleştiren bir kelime etrafında toplanırlar
ve bu yolla,nispeten bağımsız alan oluştururlar.Merkezde duran kelime tüm
alanın sınırlarını belirliyorsa onun etrafında duran kelimelerde ana kavramın
şu veya bu yönüne işaret ederler.[3]
İlk bölümde özetle uygulayacağı metodolojiyi ve Genel
Kuranın semantik yapısını tarif ve tahlil etmeye çalışan Izutsu 2. bölümde Tarihte Kurani Anahtar Terimler bahsine giriş
yapıyor.
Bu bölümde Kuranda kullanılan terimlerin cahiliyye
toplumunda nasıl bilindiğini nasıl algılandığını Kuranın ne demek istediğini
örnekler üzerinden giderek açıklamaya çalışıyor.Özellikle bu bağlamda cahiliyye
şiirinden örnekler veriyor.[4]
3. bölüm Kitab'ın ana gövdesini oluşturan Kurani
Weltanschauung'un Temel yapısının incelenmesidir. Özellikle bu bölümde Kuranı
anlamak için yapısını ortaya koymak için Kuran sonrası çağlarda her biri Kitabı
kendi özel konularına göre yorumlamaya çalışan Müslüman düşünürlerce
geliştirilip olgunlaştırılan düşüncelerin içinden okumaktan kaçınmak gerektiği
vurgulanarak bir giriş yapılıyor.Tanrı ve İnsan zıtlığı üzerine devam eden
bölümde aralarında 4 farklı iletişim biçimi olduğu vurgulanır.
1-Ontolojik ilişki:Yaratıcı yaratılan ilişkisi
2-İletişimsel ilişki:Tanrı ve insanın karşılıklı iletişim yolları.Şifahi ve şifahi olmayan olmak üzere 2 ye ayrılır.
2-İletişimsel ilişki:Tanrı ve insanın karşılıklı iletişim yolları.Şifahi ve şifahi olmayan olmak üzere 2 ye ayrılır.
Tanrıdan insana şifahi olan VAHY,insandan tanrıya DUA.
Tanrıdan
insana şifahi-olmayan işaretlerin(ayetlerin)indirilmesi ile ilgili Tanrısal
eylem,insandan tanrıya ise ritüel tapınma(salat) ve daha genel anlamıyla ibadetler formunu
alır.
3-Rab-kul
ilişkisi
4-Etik
ilişki
Bu bölümde
başka bir zıtlık olarak gayb ve şehadet alemine dikkat çekilmiş ve insanın
sadece şehadeti bileceği Allahın ise her ikisini de bileceği ayrıntısıyla
işlenmiş.Zıtlık olarak devam eden bölüm cennet-cehennem kavramlarına da
değinmiş.Yatay form olarak da dünya-ahiret kavramlarına değinilmiş.
Bundan
sonraki bölümlerde Allah kavramı açıklanmış ve Tanrı ile insan arasındaki
ontolojik,iletişimsel ilişki,dilsel ve dilsel olmayan ilişki ayrıntılı olarak
incelenmiş.Özellikle yukarıda belirttiğim şifahi ve şifahi olmayan yollar
üzerine genişçe bilgi verilmiş semantik yapısı ve cahiliyye araplarının
algılayışı üzerine durulmuş.
8.bölümde
Cahiliyye ve İslam genelinde CEHL ve HİLM kelimelerinin etimolojik ve semantik
anlamları ayrıntıyla incelenip bu kelimelerin cahiliyyede de farklı anlamlara
gelebildiği ama genel olarak hangi anlamlarda kullanıldığı ve Kuran'da ki
kullanımın özellikleri ifade edilmeye çalışılmış.
Son bölümde
ise Tanrı tasavvurları yine merhamet-gazap zıtlığı çerçevesinde açıklanmaya
çalışılmış ve Mutezilenin esaslarından olan Va'd ve Vaid kaidesine kelam
tartışmalarına girmeden değinilip kitab,tez sonlandırılmıştır.
GENEL DEĞERLENDİRME
Fazlurrahmanın da dediği gibi "Bu kitabın, Müslüman
olmayan ilk ciddi Asyalı ve Japon bir bilim adamının kaleminden çıktığının
altını çizmemiz gerekiyor. Bu bakımdan İzutsu'nun çalışmasını memnuniyetle
karşılıyoruz ve onun Uzakdoğu'da gelişen İslami ilimler geleneğinin müjdecisi
olmasının ümit ediyoruz."
Müslüman olmayan birinin Kuran hakkında yaptığı bu araştırma
gerçekten takdire şayan.Tabi bu bağlamda kitabında dikkatli okunması
gerektiğini unutmamak gerekiyor.
Izutsu Duha suresi 7. ayette geçen "DALL" sapmış
ifadesinden yola çıkarak peygambere pagan ifadesini yakıştırıyor.İslam düşünce
tarihinde bile bu derece keskin ifade
kullanılmamışken peygamberimize pagan denmesi bulunduğu yaşadığı asya ve
uzakdoğu coğrafyasıdan kaynaklanıyor olsa gerek.
Çevirenin de belirttiği gibi dikkatli ve yazarın da müslüman
olmadığının bilincinde olarak okumak gerektiğini düşünüyorum.
Her ne kadar bu gibi problemler olsa da çalışmanın özgün ve
özverili biçimde yapılması-yazılması gerekli takdiri almalı.
[1] Izutsu
Kuranda Tanrı ve İnsan sf.34
[2] Izutsu
a.g.e sf 45
[3] Izutsu
a.g.e sf 59
[4] Izutsu
a.g.e sf 80(Divanul Hamaset adlı eser)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder